Áder János jogvégzett ember, az ELTE-n diplomázott, ügyvédi szakvizsgával rendelkezik, sőt az MTA-n végzett munkája során a törvényalkotói munkát kutatta. Ahogy az alaptörvényben is olvashatjuk "őrködik az államszervezet demokratikus működése felett".
Most, hogy ezt tudjuk, felmerül a kérdés, hogy vajon miért is nem teljesíti a feladatát, pedig a fentiekből úgy tűnik, ért hozzá. Merthogy eddigi hivatali ideje alatt 28 törvényt küldött vissza megfontolásra az Országgyűlésnek, melyből 17-et alig minimális alakítás után kevesebb mint egy hónap alatt mégis elfogadtak, 11-et pedig változtatás nélkül szavazott meg a fideszes kormánytöbbség. Ennél is beszédesebb, hogy ebből a 11-ből a legutóbbi 10 volt ilyen, vagyis míg korábban legalább a látszatot fenntartották, 3 és fél éve már különösebben ebbe sem fektetnek energiát. Az utolsó olyan törvényt, melyen végrehajtottak valamilyen módosítást 2013. december 9-én szavazták meg, azóta gyakorlatilag nem született olyan jogszabály, mely ellen a köztársasági elnök érdemi és hatásos kifogást emelt volna.
Tekinthetünk erre úgy is, hogy ez tulajdonképp örömteli, hiszen ez azt jelenti, hogy a Parlament csak jó törvényeket hoz. Miután ezen kinevettük magunkat, gondolkodjunk el inkább azon a lehetőségen, hogy Áder János nem inkább a jelenlegi kormányhatalom kiszolgálója-e. Mert ez sokkal valószínűbb, és egyben rendkívül ijesztő. Az az eshetőség, hogy a köztársasági elnök nem más, mint egy pártkatona, a Fidesz és Orbán Viktor érdekeinek érvényesítője egy dolgot jelent: azt, hogy gyakorlatilag a kormánynak semmiféle kontrollja nincs, és a közelmúlt eseményeinek fényében nagyon úgy tűnik hogy ez a helyzet. Ha az az ember, aki a magyar állam jogrendjének védelmére esküdött fel aláír egy olyan törvényt, ami szembemegy az ország alapelveivel, azaz az Alkotmánnyal akkor többé nem beszélhetünk demokratikus államszervezetről, mert onnantól kezdve Magyarország hivatalos államformája pártállami diktatúra.
Tehát ez az egymillió dolláros kérdés: ha a legfőbb teendőjét nem látja el, akkor milyen funkciót is tölt be Magyarország legfőbb közjogi méltósága?